FAQ - Przygody4x4

Nurtują Cię różne wątpliwości?

Zastanawiasz się, czy wyprawy offroadowe to coś dla Ciebie?

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naszych wypraw.

Dlaczego warto jechać na wyprawę właśnie z Przygody4x4?

Jeśli wybierzesz wyjazd z ekipą Przygody4x4, możesz być pewny że:

  • Jedziesz z firmą, która ma wyjątkowe doświadczenie na rynku wypraw 4×4
  • Trafisz pod opiekę doświadczonych i ambitnych przewodników, którzy przez całą wyprawę będą Cię traktować poważnie i z szacunkiem, niezależnie od Twojego doświadczenia.
  • Zobaczysz miejsca, do których najprawdopodobniej nie dotarłbyś samodzielnie lub z innymi przewodnikami.
  • Przeżyjesz wiele przygód, a ilość pozytywnych emocji związanych z podróżą przekroczy Twoje oczekiwania.
  • Wyjdziesz ze swojej strefy komfortu, przeżyjesz coś nowego – dzięki temu będziesz się rozwijał jako człowiek i jako podróżnik.
  • Pomożemy Ci i będziemy motywować w trudnych momentach.
  • Jeszcze przed wyprawą zostaną Ci udzielone odpowiednie rady i wskazówki.
Czy na wyprawę można jechać z dziećmi?

Oczywiście. Nie mamy nic przeciwko zabieraniu dzieci na nasze wyprawy. Chętnie przyjmujemy całe rodziny, a niektóre wyprawy są wręcz dedykowane dla młodych podróżników. Dzieci w różnym wieku bardzo często uczestniczą w naszych wyjazdach, a najmłodsi „Klienci” Przygody4x4 mieli… 10 miesięcy! Jako rodzice musicie oczywiście sami rozważyć, czy wyprawa z Waszą pociechą nie będzie dla Was, a przede wszystkim dla niej, zbyt obciążająca, czy nie będzie się nudzić, ile wyniesie z wycieczki, itd. Choć jako organizatorzy mamy wzgląd na szczególne potrzeby maluchów, to jednak ich obecność na wyprawie nie powinna zakłócać jej przebiegu, powodować opóźnień ani ograniczać pozostałych uczestników.

Ile osób, samochodów uczestniczy zwykle w zagranicznych wyprawach Przygody4x4?

Staramy się nie przekraczać 8-10 samochodów, co daje 20-30 osób. Czasem grupy są nieco mniejsze i liczą po kilkanaście osób. Z uwagi na dużą liczbę naszych Klientów, na kierunkach, gdzie nie wpływa to ujemnie na logistykę i przebieg wyprawy zdarza się, że warunkowo przyjmujemy 11 samochodów.  Dzięki naszemu doświadczeniu, niezależnie od ilości uczestników wyprawa przebiega sprawnie, nie tracimy zbyt dużo czasu na tankowanie, zakupy i inne kwestie logistyczne. Praktyka pokazuje, że nawet w dużej grupie integracja nie jest problemem, gdy przewodnik ma to na uwadze.
W przeciwieństwie do niektórych organizatorów nie stosujemy jednak zasady „im więcej tym lepiej”. Dlatego nie będziecie musieli jeździć w kilkunastosamochodowym konwoju, nie każemy Wam również jechać samodzielnie według roadbooka, „aby nie tworzyć zatorów”.

Jak wygląda przeciętny dzień na wyprawie?

W oparciu o wieloletnie doświadczenie wypracowaliśmy sprawdzony model prowadzenia wypraw.
Zwykle zaczynamy dzień o godzinie 9, po śniadaniu. Między godziną 13 a 15 staramy się zrobić przerwę na obiad (w terenie lub w restauracji). Dzień kończymy zazwyczaj godzinę lub dwie przed zmrokiem, tak aby za widoku rozbić obóz i aby wieczorem pozostawić czas na wspólną integrację, ognisko, zabawy, itp. Czasami stosujemy model „śniadanie – wcześniejszy biwak – obiadokolacja”, bez dodatkowego długiego przestoju na obiad.
Należy być jednak przygotowanym, że awarie, nieprzewidziane zdarzenia czy trudność trasy mogą zakłócić ten rytm.
Oczywiście nie znaczy to, że cały dzień spędzamy w samochodzie, przyklejeni do siedzeń. Jesteśmy zwolennikami „nasycania” wypraw atrakcjami, dlatego prócz odcinków terenowych, niemal każda wyprawa uwzględnia mniejsze lub większe wycieczki piesze, zwiedzanie atrakcji przyrodniczych, historycznych, kulturowych itd. Poza typowo „przelotowymi” odcinkami tempo poruszania się jest stosunkowo niskie, często zatrzymujemy się, by podziwiać widoki lub robić zdjęcia.
Pamiętamy też o Waszych potrzebach i koordynujemy tak podstawowe rzeczy jak zakupy, tankowanie czy przerwy „techniczne”. Zdarzają się dni, gdy więcej czasu poświęcamy na zwiedzanie niż jazdę. Na niektórych wyprawach planujemy również dni typowo odpoczynkowe. Na wyprawie każdy dzień jest inny, obfituje w zaplanowane atrakcje, jak i w niespodziewane przygody.

Ile kilometrów dziennie pokonujemy?

Nie mamy określonej  – stałej liczby przejeżdżanych dziennie kilometrów. Zdarza się, że z uwagi na trudności offroadowe albo dużą ilość atrakcji, przejedziemy w ciągu dnia zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. W innych sytuacjach musimy przejechać z jednego rejonu do drugiego, a wtedy trzeba pokonać 200-300 km. W dni poświęcone wyłącznie na dojazd lub powrót z wyprawy przemierzamy nawet 1000 km – jeśli pozwala na to droga i nasze siły.

Czy mój samochód nadaje się na wyprawę offroadową? Jaka jest trudność tras?

Nasze wyjazdy nazywamy wyprawami krajoznawczo-offroadowymi. Oznacza to, że nie planujemy na nich przepraw w błocie po klamki, natomiast kładziemy nacisk na docieranie do ciekawych miejsc, bardziej lub mniej znanych, drogami niekoniecznie asfaltowymi. Poza głównymi drogami poruszamy się szutrówkami, leśnymi i polnymi gliniastymi szlakami, jeździmy po błocie, piaskach, stepach, połoninach, pokonujemy brody, czasem odcinki z dużymi kamieniami, skałami itp. Ogólnie można przyjąć, że im dalsza wyprawa tym prostszy teren. Nie ma nic gorszego niż uszkodzić samochód kilka tysięcy kilometrów od domu. Zdecydowana większość tras jest przejezdna dla standardowego samochodu terenowego, dużego samochodu SUV lub samochodu klasy pick-up. Koniecznością jest tutaj napęd 4×4 i reduktor lub tzw. wolny bieg (dla mniej terenowych samochodów mamy przewidziane specjalne wyjazdy dla małych SUVów, możemy też opracować trasę pod określoną grupę samochodów o mniejszych możliwościach). Na większość kierunków nie musicie mieć opon MT, wyciągarek, snorkli, itp. Wyjątek stanowią wyprawy w ukraińskie Karpaty, które są typowymi wyjazdami offroadowymi i cały czas poruszamy się na nich w stosunkowo trudnym terenie.
Oczywiście nawet na prostej wyprawie może się zdarzyć krótki, jednak trudny fragment, ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć warunków pogodowych, które nawet banalną łączkę mogą zmienić w nieprzejezdne bagno. Musicie też pamiętać, że takie pojęcia jak trudność i bezpieczeństwo trasy są subiektywne i zależą zarówno od przygotowania samochodu jak i od Waszych umiejętności poruszania się w terenie. Jednak spore doświadczenie i dobra znajomość terenu pozwala nam zwykle tak zmodyfikować trasy, aby były one dla Was wyzwaniem oraz zabawą, a nie męką i niepotrzebnym katowaniem samochodu. Nawet w najtrudniejszych miejscach i sytuacjach możecie liczyć na pomoc prowadzącego wyjazd.
Jeżeli masz wątpliwości, czy Twój samochód podoła interesującej Cię wyprawie – skontaktuj się z nami i zapytaj.

Co gdy na wyprawie zepsuje mi się samochód?

Odpowiednie przygotowanie samochodu oraz właściwy „wyprawowy” styl jazdy znacznie zmniejsza ryzyko awarii. Jednak nie da się całkowicie wykluczyć mniejszych lub większych problemów z samochodem terenowym. Ponieważ poruszamy się wspólnie, w przypadku awarii zawsze można liczyć nie tylko na swoje umiejętności, ale i na umiejętności czy rady współuczestników oraz prowadzącego. W aucie organizatora zawsze znajduje się duży zestaw narzędzi i elementów przydatnych do przeprowadzenia szybkich napraw. Jednak nie należy oczekiwać, że ktokolwiek (w tym prowadzący) będzie za Was przeprowadzał naprawę.
Przyjęliśmy ogólną zasadę, że jeśli nie jesteśmy w stanie usunąć awarii wspólnymi siłami w ciągu kilku godzin, a problem z samochodem jest na tyle poważny, że uniemożliwia dalszą jazdę lub czyni ją niebezpieczną, organizator pomoże poszkodowanej ekipie w dotarciu do najbliższego miasta, hotelu, mechanika. Gdy i w tym przypadku nie ma możliwości szybkiej naprawy, przewodnik wraz z pozostałymi ekipami kontynuuje program wyprawy. Oczywiście ze swojej strony prowadzący dołoży wszelkich starań, aby pomóc poszkodowanym, jednak w taki sposób, aby nie ucierpiały na tym pozostałe ekipy ani program wyprawy.
Nikogo nie pozostawimy z zepsutym samochodem na bezdrożach. Do każdej sytuacji podchodzimy indywidualnie. W krajach, do których organizujemy wyprawy posiadamy kontakty, które umożliwiają naprawę większości awarii – nawet tych poważnych. Posiadamy duże doświadczenie w rozwiązywaniu tego typu problemów. Nawet jeśli awaria samochodu uniemożliwi Wam kontynuowanie wyprawy, (a zdarza się to wyjątkowo rzadko) postaramy się, abyście po jej usunięciu mogli dołączyć do reszty grupy.

Jak zabrać sprzęt biwakowy na wyprawę, na którą dolecę samolotem?

Uczestnicy wypraw, którzy dolatują do kraju docelowego samolotem (w roli pasażerów lub wynajmując samochód na miejscu), nie muszą zabierać ze sobą sprzętu. Wystarczy, że będziecie mieli swój śpiwór, menażkę, kubek, nóż i niezbędnik. Pozostały sprzęt – w tym namiot, sprzęt do gotowania, krzesełka, itd. – otrzymacie od organizatora.

Jak obliczyć budżet wyprawy?

W przypadku osób jadących swoim samochodem na budżet wyprawy składają się:

  • wpisowe (od samochodu),
  • paliwo, opłaty drogowe, ewentualne opłaty graniczne, za promy itp.,
  • koszty noclegów hotelowych,
  • koszty wyżywienia biwakowego,
  • koszty ewentualnych wiz, pozwoleń, itp.

W przypadku osób jadących wynajętym samochodem terenowym, należy do tego doliczyć koszt wynajmu i ewentualny koszt dolotu/powrotu (w przypadku wypraw „w wersji z samolotem”). W przypadku osób jadących z nami jako pasażerowie na budżet wyprawy składają się:

  • wpisowe (od osoby),
  • koszty noclegów hotelowych,
  • koszty ewentualnych wiz, pozwoleń, itp.,
  • koszty ewentualnego dolotu/powrotu (w przypadku wypraw „w wersji z samolotem”).

Nasi pasażerowie mają zawarte w cenie wpisowego wyżywienie biwakowe, wynajem sprzętu i oczywiście transport w czasie wyprawy. Po przesłaniu formularza ze strony dotyczącej danej wyprawy otrzymacie od nas mail, w którym zawarte są informacje o wartości powyższych kosztów, poziomie cen, koniecznych wydatkach, itp.

Czy można pojechać na wyprawę, nie mając własnego samochodu terenowego?

Oczywiście. Część wypraw Przygody4x4 zaplanowana jest tak, aby można było dołączyć w roli pasażera do jednego z samochodów organizatora. Na większość możesz również wynająć samochód 4×4 wraz z ekwipunkiem. Jest to dobra opcja, gdy lubisz prowadzić i chcesz samodzielnie zmierzyć się z trudnościami w terenie. Wynajem samochodu jest też bardziej opłacalny, gdy na wyprawę zamierzasz pojechać całą rodziną lub z przyjaciółmi

Czy istnieje możliwość udziału w części wyprawy?

Tak. Jeśli z jakichś powodów możesz dołączyć tylko na część wyprawy, zwykle jest to możliwe, jednak każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie, gdyż nie może to burzyć logistyki wyprawy, ani ograniczać w jakikolwiek sposób innych uczestników.

Do kiedy muszę zadeklarować udział w wyprawie i wpłacić zaliczkę?

Zaliczkę należy wpłacać niezwłocznie po podjęciu decyzji o udziale, gdyż tylko osoby/ekipy zaliczkowane wpisujemy na listę uczestników danej imprezy/wyprawy.
Najczęściej drugą ratę wpisowego należy uiścić nie później niż 45 dni przed wyjazdem. Osoby zgłaszające się na wyprawę na mniej niż 50 przed jej rozpoczęciem powinny wpłacić od razu całość wpisowego.
Szczegółowe informacje o wpłatach otrzymujecie w pierwszym mailu od organizatora, umowie oraz OWU w wyprawach Przygody4x4.

Czy otrzymam zwrot wpłat jeśli zrezygnuję z wyprawy?

Szczegółowe informacje o terminach i potrąceniach w przypadku rezygnacji znajdują się w dokumencie Ogólne Warunki Uczestnictwa w wyprawach Przygody4x4.